Bo Bergstrom: Komunikacja wizualna – recenzja

Na wiadomość, że będę mógł zrecenzować książkę „Komunikacja wizualna” wydawnictwa PWN, zareagowałem wielką radością, a kiedy rozpakowałem świeżutki i pachnący drukarnią egzemplarz wiedziałem, że w rękach mam książkę co najmniej bardzo dobrze wydaną, a na pewno pełną wiadomości o tym jak się komunikujemy.

Od razu powiem, że jak na książkę akademicką, jest w niej dużo wiadomości pisanych dla laików (językiem ,dzięki któremu można wszystko szybko zrozumieć), co zastanawia, gdyż sam autor, Bo Bergström twierdzi, że jego praca skierowana jest do studentów szkół wyższych i wykładowców. Oczywiście nie jest to żaden zarzut z mojej strony, gdyż sam wolę język „fachowy” zamieniać na potoczny nawet w poważnych dyskusjach. Zdaję sobie jednak sprawę, że wielu czytelników intelektualistów może to źle odebrać, a nawet zrezygnować z lektury tłumacząc, że nie mają czasu na błahe traktowanie tematu. laptopy poleasingowe Warszawa

 

Komunikacja wizualna to najprościej mówiąc to przekazywanie myśli, idei, czy wzoru przy pomocy środków przekazu takich jak prasa popularna/branżowa, gazety, TV, kino, czy bilbordy. Książka natomiast przedstawia proces powstawania komunikatów, przetwarzania ich i ich celowości. Objaśnia działanie kolejnych odpowiedzialnych za realizowanie pomysłów. Funkcje i role w redakcjach.

Książka budową przypomina nowoczesne opracowania tematów dla grafików, które są bardzo popularne w kręgach młodych specjalistów. Duża ilość ilustracji, konkretne i oszczędne pracowanie słowem, a na końcu podsumowanie w ramce są niemal identyczne, jak w książkach „Twórcze projektowanie”, Twórcze ilustrowanie”, „Kreatywna reklama” i „Typografia”, wszystkie również wydawnictwa PWN. Te zapewne wyznaczyły pewien górny poziom literatury tego rodzaju, który to „Komunikacja wizualna” osiągnęła, choć nie wzbiła się ponad to. Jest to podsumowanie całego zjawiska, jakim jest reklama, artykuł, film, etc., które w swojej zwięzłej formie przybrało postać ściągi dla studenta, który potrzebuje podstaw (z rozwinięciem o rozłożenie).

 

Pierwsza część pacy Bergströma to strategia i analiza komunikacji. Opis narracji, budowania napięcia w dramacie czy sztuczek na przypływ pomysłów w momencie zaćmienia w kreatywności. Jakie komunikaty i w jaki sposób przekazywać odbiorcom. Wszystko zostało ładnie zilustrowane tabelkami i przykładowymi fotografiami oraz grafikami. Dalsza część publikacji opisuje sposoby odpowiedniego nadawania formy przekazowi. O pracy fotografa czy operatora kamery. Szczegóły dotyczące tworzenia tekstu i jego łamania, oraz odpowiedniej jego wizualizacji przy pomocy typografii. Zasady projektowania, a nawet dobór papieru i koloru.

 

Za autorem książkę polecam studentom, których kierunki poruszają temat komunikacji wizualnej. Wykładowcom jako ściągę na wykłady. A na pewno powinny się książką zainteresować laicy mający dość świadomości tego, że w świecie olbrzymiego natłoku informacji wizualnej poruszają się dalej po omacku.

 

Autor: Bo Bergström
Tytuł: Komunikacja wizualna
Wydanie: pierwsze
Wydawnictwo: Naukowe PWN
Rok wydania: 2009
Format: 21,6×28 cm
Stron: 240

Kamil Mirkowicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *