Letko: Many Things recenzja

Do pierwszego należy grupa uznanych artystów, którzy swoje pierwsze sukcesy zdobywali często w czasach, kiedy nikt jeszcze nie myślał o „Solidarności”. Jest to spora, chociaż coraz bardziej milczący grupa muzyków, wokalistów i tekściarzy, dla których istniał w zasadzie wyłącznie język rodzimy. Często był to pop bardzo zacnej jakości. Drugim nurtem, który króluje w radiach i telewizji jest mainstream. Czyli całe to nieznośne dziadostwo zalewające nas ze wszystkich stron mdłymi lub po prostu kradzionymi melodiami łączony z banalnymi, bądź nieznośnie intelektualnymi tekstami. Czy ktoś z was potrafi zanucić jakąś piosenkę Feel? Nie widzę rąk w górze. Ale jakiś kawałek Maryli Rodowicz to byście potrafili, prawda? No właśnie. Media przekonują nas oczywiście, że to najlepsze na, co nas stać i nawet, jeśli trafi się dobry artysta (Smolik), to szybko go przetrawią na pop-papkę, bądź usuną.

Po co ten wstęp? Otóż istnieje coś takiego, jak popowe „podziemie” i jakby to zabawnie nie brzmiało, ono radzi sobie doskonale. Czasami jakiś mądry człowiek pokroju Piotra Kaczkowskiego pochyli się nad nim i wyciągnie trochę tych dźwięków na światło dzienne. Tak wypłynęło Letko, czyli jesteśmy w domu. A o Kielczanach mówią, że grają avant-pop, chociaż pomimo zgrabnych melodii stawiałbym raczej na połączenie trip-hopu, downtempo i minimalowej elektroniki z interesującym kobiecym wokalem. Ale ok, gdyby puścili ich w radio, to żaden kierowca z wrażenia nie wjechałby w najbliższy słup, a pracownicy poczty nie dostaliby zawału serca. Sądzę, że prędzej przysnęliby sobie w słodkiej drzemce, bo Letko tworzy bardzo zwiewne i delikatne utwory w sam raz do zasypiania. Nomen omen, chciałoby się rzec.

laptopy poleasingowe Kraków

Tercet miesza ciepłe bity i niemal ulotne motywy klawiszowe z okazjonalną żywą sekcja. Ale nigdy nie przyśpiesza, nie rozbudza do ziemskiego życia. Najbardziej energicznym elementem muzyki jest bez wątpienia wokal Moniki, dysponującej nietypową barwą. Jest to trochę mieszanka czarnego soulowego głosu, ale bez charakterystycznej chrypki, z trącącą ciepłym erotyzmem deklamacją. Wraz z niebiańsko lekkimi dźwiękami sączy nam w uszy swój transujący przekaz. A słuchacz wkręca się mocno i łatwo stworzyć przy tych melodiach atmosferę bliskości. Bardzo dobra płyta do słuchania z ukochaną osobą.

Paradoksalnie zespół używa tu bardzo surowego arsenału środków. To są naprawdę niemalże muskające ciszę bity i rozmarzone klawisze, które zawsze są tylko tłem. Bez względu na to czy gra akurat lekko noise′owe „Electrical”, glitch′owy „Crash” czy pianinowy trans „Not Afraid”. Nawet okazjonalna zadziorność głosu wokalistki to tylko zgrabna puenta dla wytłumionych dźwięków. Cieszy mnie też, że zespół umiał znaleźć złoty środek w tworzeniu poszczególnych utworów tak, że nie zlewają się w całość, tylko swobodnie wypływają same z siebie otulając sobą słuchacza niczym kokonem. Nie ma tu żadnych banalnych i niepotrzebnych dźwięków, chociaż przyznam, że po 11 utworach składających się na „Many Things” zdarza mi się ziewać.

Dla lubiących elektronikę bez nadmiernych wkrętów, żywych brzmień jest to album idealny. Świetnie też wycisza, bo ciężkim dniu i podróżowaniu przez stojące w korkach ulicy przy tak koszmarnym zimnie. Potem wystarczy dobra kąpiel, jakaś kolacja, bliska osoba przy boku i Letko sączące się z głośników. Przyznam, że na co dzień nie słucham dużo takich dźwięków, ale uważam, że warto wgłębić się w nie czasem i znaleźć także wyraz artystycznych starań, a nie tylko umilacz czasu. Gdyby ktoś pozbawił bossów showbiznesu wpływu na to, jak wygląda scena to twory takie jak Hetane, George Dorn Screams czy właśnie Letko znalazłyby w sercach słuchaczy swoje miejsce. Nie tracąc przy tym nic ze swej jakości. To też sztuka tworzyć świetną i jednocześnie przyjemną do słuchania muzykę.

Michał Kowalski

Traclista:

 

1. Many Things
2. Not Afraid
3. Electrical
4. Better Don’t Go
5. Besides
6. Crash
7. Break
8. Simply Logical
9. Rose
10. Toy
11. Blue

Ocena: 8/10

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *